joi, 21 aprilie 2016


Macrou la cuptor in sos de vin alb si rosii

Probabil va intrebati de ce gatesc atat de mult peste/fructe de mare, mai ales ca nici nu stau la mare.

Exista o explicatie simpla: eu nu am mancat niciodata (sau aproape deloc) carne de vita, miel sau oaie, deoarece in familie mea nu se consuma aceste tipuri de carnuri.


Prefer in schimb mancarurile usoare din carne de pasare, fructe de mare sau peste. Carnea alba se gateste relativ rapid, la fel si cea de peste.

In toate retetele, la toti bucatarii, vom regasi cateva ingrediente cheie in aproape toate retetele cu preparate din fructe de mare/peste, ceea ce insemana ca nu ai cum sa gresesti o reteta, daca folosesti ingredientele ¨magice¨, in cantitatile potrivite.

Aceste ingrediente sunt : vinul alb (sec, demisec sau demidulce), sucul de lamaie, uleiul de masline, sarea, piperul si patrunjelul. Acestea sunt ingredientele de baza in orice reteta ¨cu ingrediente marine¨.

Mie imi place somonul, dar din pacate nu numai pretul ma impiedica sa-l cumpar. Am citit ca majoritatea somonilor comercializati la noi provin din crescatorii si au fost hraniti cu mai multe vitamine si aditivi sintetici pentru a creste mai repede.
 Mai mult, se presupune ca acesti pesti contin mari cantitati de plumb sau cadmiu.

Odinioara (pe la inceputul secolului XX) pestele cel mai ieftin in SUA, consumat cu precadere de mineri si...ursi (minele se gaseau de-a lungul raurilor unde se gasea somonul salbatic), evitat din cauza culorii portocalii a carnii, acum iata ca este unul dintre cele mai cautate tipuri de peste datorita acizilor grasi saturati (omega 3) din compozitie.

Imi amintesc ca atunci cand am fost in vacanta in Italia am mancat atata somon (afumat sau la gratar) cat n-am mai mancat de atunci. Avea un gust deosebit si un pret mai mult decat acceptabil : 500 de gr somon in Italia din Italia costa 7,5 euro. Mai mult decat acceptabil.

L-am mancat in diverse combinatii : in salate, sandwichuri sau la gratar. Cand am plecat din Italia, caci eram intr-o excursie prin Europa mi-am luat la pachet, bineinteles, sandwichuri cu somon.
 
Macroul, pe de alta parte, este un peste care se comercializeaza cu 10-20 ron kg. Cu acelasi continut in acizi grasi ca si somonul, dar mult mai ieftin. In afara acizilor grasi omega 3, macroul contine si proteine.

O portie de 85 de grame are 21 de grame de proteine si multe alte minerale precum calciul, potasiul, seleniul si magneziul, care contribuie la buna functionare a organismului (inima, oase, dinti, nervi si muschi).

Cat priveste vitaminele, macroul contine niacina (Vitamina B3), colina, folati, Vitamina E, Vitamina D, Vitamina A, Vitamina K, C si B12. Este de preferat, dupa parerea mea, sa NU consumam peste importat din China (cum ar fi pangasius).

Am interactionat destul de mult timp cu chinezi si stiu de la ei ca nivelul de poluare este foarte mare. Aerul este irespirabil, iar apele foarte toxice. De aceea, majoritatea pestilor importati din China provin din crescatorii si sunt hraniti artificial (daca nu si creati artificial, cum ar fi unele specii hibride).

Este foarte important, de aceea, sa verificam cel putin tara de provenienta, cand achizitionampeste din supermarket.

Consum si crapul nostru, romanesc, dar mai rar, deoarece are solzi si procesul de curatare este mai complicat.

Imi place sa gatesc macrou deoarece nu are solzi si se curata foarte rapid. Am facut de multe ori macrou marinat (nu stiu daca ati vazut dar 600 de gr de macrou in marinada este comercializat in supermarketuri la pretul de 2 kg).

Saptamana trecuta am primit 4 bucati de macrou. 2 dintre ei i-am pus la marinat (o sa adaug reteta intr-un alt articol), iar ceilalti doi i-am 
gatit la cuptor, folosind o reteta clasica, fara variatii personale.

Iata cum se pregateste foarte rapid macroul la cuptor intr-un sos gustos

Pentru aceasta reteta avem nevoie de:
- 2 bucati de macrou
- 2-3 linguri de ulei de masline
- 250 ml vin alb demisec
- zeama unei lamai mari sau zeama a doua lamai mici
- 3-4 rosii mijlocii taiate cubulete sau feliate
- 3-4 catei de usturoi tocati fin
- o jumatate de ceapa mica feliata
- sare, piper dupa gust
- patrunjel tocat








Pestele se curata, se spala bine si se cresteaza.

Se aseaza intr-o tava non-aderenta impreuna cu rosiile taite cubulete, ceapa si usturoiul.  Adaugam 250 de ml de vin si stropim pestii cu putin ulei de masline. Adaugam sare si piper.

 









Taiem o lamaie mare si stoarcem zeama peste preparat. Se pune tava in cuptorul incins in prealabil si se lasa la foc mediu (190 grade) pentru 20 de minute.





Dupa 20 de minute, intoarcem pestele pe cealata parte si il mai lasam 10 minute la gatit. Oprim focul si la sfarsit se presara patrunjelul tocat marunt.





Eu l-am servit asortat cu cartofi in sos de lamaie cu ciuperci.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu