luni, 11 aprilie 2016




Reteta de post

Mancare de praz cu masline

M-am hotarat destul de tarziu, spre deosebire de alti ani, sa tin post. Azi am inceput postul Pastelui.

 Pentru mine nu e un stres psihic sa tin post, in viata de zi cu zi mananc moderat (aproximativ de 2-3 ori pe saptamana carne), si mai rar lactate si branzeturi. 

Asa cum se spune, obiceiurile alimentare se cultiva din familie, iar la mine in casa, deoarece tata nu mananca nici un produs lactat sau dulciuri, carne de vaca, miel, oase, capra, iepure, nici eu, copil fiind, nu am consumat aproape deloc aceste tipuri de carnuri. Eram in schimb fanii pasarilor (gasca, rata, fazan, curcan, pui,), al pestelui si al carnei de porc. 

Dar...sunt totusi o gurmanda...si poftesc. Astazi de exemplu, cand veneam spre casa, m-am abatut putin de la traseul obisnuit; stiam ca aroma de kurtos si gogosi sigur imi vor trezi simturile, fiind si obosita.

Am trecut asadar prin Auchan cu o lista de cumparaturi in mine. Astazi mi-as fi dorit sa gatesc cartofi taranesti cu ciuperci in sos de lamaie si usturoi. Este o reteta clasica de post pe care o prepar in toti anii. Mi se pare usor de preparat, iar combinatia dintre cartofi si ciuperci in sos de lamaie mi se pare interesanta. O prepar inca din gimnaziu, cand tineam post si imi gateam singura cu ingredientele pe care le gaseam in frigider. Treptat am imbunatatit-o si am incercat sa adaug si masline sau patrunjel.Asadar, sunt foarte mandra de reteta mea si o voi prezenta in zilele urmatoare pe blog.

Dar socoteala de acasa nu s-a potrivit cu cea din targ, caci cum am ajuns la raionul de fructe si legume, am descoperit ca fix atunci ciupercile proaspete erau scoase de pe raft si caserolele erau inlocuite. Mai mult, oscilam intre ciupercile champignon pe care le folosesc de obicei la aceasta reteta si cele pleurotus sau hribii deshidratati (de incercat in viitor).

Asadar m-am razgandit cand am zarit niste fire minunate de praz. Nu am mai mancat praz de ani, de cand bunicii mei cultivau praz in sera. Si, recunosc, nici nu sunt fan. Dar, poate pentru ca-mi amintea de copilarie, mi s-a facut subit pofta de praz. In seara aceasta am gatit praz. Am luat doua fire de praz (desi am gatit numai unul), o legatura de patrunjel si 150 gr de masline.


De ce avem nevoie?

Este o reteta de post foarte satioasa (prazul contine multe fibre si vitamine) care se gateste rapid (aprox. 20-25 minute). Am folosit o tigaie nonaderenta si o lingura de ulei de masline (am vazut recent intr-o emisiune culinara ca uleiul de rapita va fi noul ulei de masline, dar deocamdata parca nu ma pot desparti inca de cel de masline).

Ingrediente

-1 fir de praz pe care il spalam foarte bine si inlaturam prima foaie. Se pot folosi si frunzele, insa eu am folosit astazi doar radacina pe care am taiat-o in felii subtirii julien
-100 gr de masline negre (se pot folosi si cele verzi, cu sau fara samburi)
- cateva fire de patrunjel
-1 lingura ulei de masline
-putin piper si sare dupa gust
-100 ml de apa


                                                     Cum se gateste?

Incalzim tigaia in care am adaugat in prealabil ulei de masline. Adaugam rondelele de praz si amestecam des, avand grija sa se gateasca uniform. Mirosul prazului care se gateste e foarte imbietor, cel putin pentru mine, care nu mai gatisem pana acum praz. 
Peste 10 minute, cand vedem ca ca a capatat o frumoasa culoare aramie, adaugam 100 de ml de apa, maslinele, sarea, piperul si amestecam din nou. Se pot adauga 150 ml daca ne dorim mai mult sos (care e delicios, pe cuvant de degusator de cursa lunga).
Il mai lasam pe foc inca 10-15 minute, dupa care presaram patrujelul maruntit. Lasam cateva minute mancarea ¨sa se odihneasca¨, iar apoi o servim.


Un fel de mancare lejer, de post si care aduce un aport consistent de fibre vegetale, vitamine si minerale.



Bine de stiut despre praz

Este una dintre legumele cu cel mai mare conţinut de fibre alimentare. 100 g de praz conţin 4-5 g fibre şi 27 de calorii. Datorită fibrelor, prazul ajută digestia şi stimulează eliminarea toxinelor. Există diferenţe în compoziţia celor două părţi. În partea albă a prazului se găsesc foarte multe glucide, care au proprietăţi diuretice. 
Dintre fibre, pectinele se găsesc din abundenţă în partea albă a prazului. Pe când frunzele conţin celuloză şi hemiceluloză, care se păstrează şi după prepararea termică a prazului. 
Cantităţile de vitamine sunt diferite: frunzele conţin mult mai multă vitamina A decât partea albă a prazului. Acelaşi lucru se întâmplă cu vitamina C, aprox. 31 mg în frunze şi 18 mg în partea albă. 
Mineralele se găsesc în cantităţi aproximativ egale în ambele părţi (radacina si tulpina). Nivelul ridicat de potasiu (256 mg), asociat cu nivelul scăzut de sodiu, accentuează proprietăţile diuretice ale prazului. Acesta mai conţine calciu (31 mg), magneziu (11 mg), fier (0,9 mg). 
 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu