vineri, 8 iulie 2016

Made in China

Am plasat recent o comanda pe site-ul chinezesc alieexpress. Deja imi inchipui grimasa domnitelor cu idei preconcepute.

Sa nu ma intelegeti gresit; Nu este de neinteles sau de neluat in seama teama de a cumpara pesticide vandute ca creme de fata sau ierbicide ca parfumuri.

Fenomenul China este foarte complex. Peste cativa ani anticipez ca va fi ¨la moda¨ sa folosim produse chinezesti, chiar si cosmetice.

Am urmarit recent un documentar pe National Geographic unde se dezbatea acest subiect.

De fapt este deja o realitate, nu mai este nimic de dezbatut. Ei bine, daca nu stiati aflati ca 80% !!! din industria farmaceutica din SUA este reprezentata de substante importate din China. Ajung in America via mare sau avion si apoi sunt rebranduite si revandute la suprapret ca produse made in america.

In documentar era vorba despre fiica unei paciente a carei mama murise in timpul unei interventii chirurgicale pe cord; desi i se administrase heparina (anticoagulant) nu si-a facut efectul si a murit. Fiica a inceput sa investigheze compania care a produs medicamentul si a aflat de provenienta asiatica.

Au mai fost si alte cazuri nefericite prezentate, dar nu cred ca are relevanta sa le povestesc. Dar avand in vedere ca este practic un monopol chinezesc in industria farmaceutica (probabil si in altele) americana, cazurile acestea ¨regretabile¨ reprezinta un procent infim ca sa fie luate in considerare. Ma indoiesc ca va fi cineva vreodata tras la raspundere.

"Made in China" continua sa fie pentru noi sinonim cu produse de proasta calitate, in contrast cu produsele din occident, de exemplu, desi multe dintre acestea din urma provin din fabrici detinute de chinezi, cu angajati chinezi.

Unele produsele comandate de pe aliexpress stiti de unde veneau? Ei bine, din Rotterdam - Olanda sau Zurich - Elvetia. Nu stiu daca erau fabricate sau doar ajungeau in Europa pe acea ruta. Cel mai probabil veneau pe apa in Olanda, iar apoi erau reexpediate.

Ceea ce imi displace cel mai mult este sa fiu luata ¨de fraiera¨ cand cumpar un produs scump si platesc un extrapret degeaba, doar mintindu-ma frumos ca am achizitionat un produs de calitate. Un serum iluminator de fata de 500 ron (poate nu produs, doar comercializat) de la un brand cunoscut nu o sa ma faca frumoasa peste noapte.

Am observat ca deja s-a schimbat mentalitatea occidentalilor in ceea ce priveste produsele made in China. Unele scoli din occident  (e.g Italia) chiar au introdus limba chineza ca prima limba de studiu. De ce...pentru ca...italieni=afaceri=profit

China este o tara mare, in curs de dezvoltare, unde unele zone industriale sunt mai avansate decat altele, astfel incat pot exista diferente uriase de la o regiune la alta, de la o fabrica la alta.

Acum sa va povestesc despre comanda mea. Nu am comandat haine pentru ca am o retinere cand e vorba de marimi, nu as putea sa fac retur asa usor (nici ca am facut vreodata) ca la noi.

Preturile nu mi se par WOW, decat daca stai sa vanezi zi de zi site-urile in cautarea celui mai mic pret. Am vazut ca multe bloggerite comanda totusi imbracaminte de pe aceste site-uri, desi se gasesc articole de imbracaminte cam la aceleasi preturi si in magazinele din mall de exemplu, iar provenienta este aceeasi.

Prima data a comandat sora mea cateva produse de pe site-ul alieexpress. Spre exemplu, am primit cativa bureti de melamina. Sincer nu am avut mult timp liber in ultima perioada sa-i folosesc, dar am incercat unul si intr-devar mi-a placut cum a curatat bateria de la baie.

Bureti de melamina gasim si in magazinele de la noi, dar la 10 ron un buretel, cam de 10 ori mai mult. Acesti bureti contin melamina, deci nu mai este nevoie sa folosim alte solutii de curatare. E de ajuns sa inmuiem buretele in apa calduta si isi face treaba.

Am plasat si eu o comanda de produse de ingrijire a fetei (un mare risc, cine stie ce chimicale contine, poate raman fara fata sau dinti :( ) dar si de bucatarie etc.

Unele mi-au placut, altele mai putin. Va voi detalia experienta mea cu fiecare dintre produsele care mi-au placut pe larg, in articolele viitoare.

Rujurile mate sunt preferatele mele, sunt rezistente la transfer si imi place cum se simt pe buze.

Imi place crema de fata antiacneica cu aloe vera si colagen, serumul cu peptide, coenzima Q10 si acid hialuronic, dar cel mai mult imi place...pasta de dinti neagra cu carbune de bambus.

Este...delicioasa, are un miros placut si imi curata dintii eficient. Nici o alta pasta de dinti nu mi-a curatat dintii asa frumos si simt ca i-a albit efectiv. Culoare e atipica, evident. Well, atipica in zilele noastre, caci stramosii nostri latini (si nu numai) se spalau pe dinti cu cenusa.

Nu am incercat pasta de dinti neagra Spalt Blackwood ca sa pot sa o compar, dar mie aceasta imi place foarte mult. Au aceleasi pret, aprox. 25 ron.

Fondul de ten mi s-a parut de asemenea tolerat de pielea mea. Am ales un fond de ten disponibil in doar 3 nuante. Apreciez ca, spre deosebire de fondurile de ten actuale, nu are pigmenti roz sau beige, este neutru. Seamana cu fondul de ten Lancome Teint Miracle (parerea mea).

Am folosit Teint Miracle de 4-5 ori, apoi l-am dat mai departe. Poate nu ma impac eu bine cu fondurile de ten hidratante, dar ma deranja ca se aduna in unele zone inestetic. Poate era hidratant, dar nu imi placea cum se vede.

Prefer fondul de ten cu aspect pudrat/mat, dar acesta chiar imi place. Nu are un finish mat, dar nici nu mi se aduna in zonele solicitate. Am observat ca nu este rezistent la transfer, dar nu e un inconvenient asa mare.

Concluzia mea : o eticheta "made in China" nu garanteaza un produs bun, dar nici un trebuie sa aiba stigmatul de proasta calitate.

Personal prefer de mii de ori un produs made in china cumparat de pe site-ul lor, care se vinde cu eticheta chinezeasca decat un produs fake (banuiesc ca la aceste produse cel mai mult s-a investit in reproducerea ambalajului original), sau mai rau, un produs chinezesc ¨de 2 lei¨ rebranduit de o companie de renume.












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu