joi, 11 august 2016

Despre tepele online (si nu numai)

Acest articol este despre tepe...sau situatii neplacute care ar putea deveni tepe.

Despre situatiile in care ne intalnim cu unul din cei 4 magicieni (vezi filmul Now you see me :) ) si descoperi ca tu esti cel pacalit. Totul devine mai putin magic, desigur daca nu ai umor negru si esti masochist dedicat. 

Se presupune ca cei care existam in mediul online (click, click, click) avem minime cunostinte despre orice in general (si despre drepturile cumparatorului in particular), sau ca, la un simplu search pe google putem afla. Dar, cunostintele nu sunt suficiente, as spune chiar inutile uneori.




Iata asadar cateva sfaturi din experienta mea (mai mult sau mai putin vasta) care sper sa va foloseasca si sa evitati pe cat posibil ´´pacalicii´´.

1. Achizitia de produse cosmetice, parfumuri

Desi am spune ca daca iti cumperi cosmetice si alte goodies din parfumerii autorizate (online si in magazinele fizice) nimic rau nu se poate intampla, iata ca mie mi s-a intamplat de 3 ori anul acesta sa cumpar produse NOK pentru ca nici nu m-am gandit ca as putea intampina situatii neplacute.

Iata un exemplu: gloss Juicy Tubes Lancome
L-am achizitionat din Sephora. Toate bune si frumoase. Nu m-am uitat cand expira, decat dupa ce l-am folosit de cateva ori si mi se parea ca are o textura altfel decat trebuia. Ma uit pe ambalaj: expira peste 1 luna. Bonul aruncat...si oricum era in termen.

De aceea, sfatul meu este, fie ca achizitionati parfumuri sau cosmetice, sa le verificati codul online INAINTE sa-l achitati aici http://checkcosmetic.net/




Nu e rusine si nu trebuie sa mergi pe incredere. De ce?

Jucatorii de pe piata deja s-au impus (Sephora, Douglas, Marionnaud) si nu isi mai dau deloc silinta sa atraga sau sa pastreze clienti (nu mai au politica de marketing orientata spre client atat de eficienta).

Nu numai eu am observat asta, am vazut pe diferite site-uri (chiar si pe paginile lor oficiale) ca multi clienti sunt nemultumiti de serviciile pe care le platesc (e.g punctele de fidelitate nu intra pe card, nu li se aplica reducerea la casa, nu primesc mostre la achizitii).

Pentru a evita toate situatiile neplacute, poti verifica online codul.

Ar trebui ca in mai putin de 5 secunde :) sa ai urmatoarele informatii :


a. Produsul este sau nu original
b. Data fabricatiei

Deci, in scop pur informativ, nu strica sa arunci un ochi pe smartphone pana sa ajungi la casa sa platesti produsul.

La achizitiile online este mai complicat, caci nu stii ce primesti in colet. In cazul acesta, va sfatuiesc sa cercetati produsul pe toate partile cand il primiti, sa vedeti eventualele defecte imediat si la fel, sa-l verificati inainte sa-l folositi pe http://checkcosmetic.net/

Astfel, cel mai probabil (cel putin teoretic) returul se va face mai repede si va veti primii toti banii inapoi.

2. Achizitia de vouchere online

Stiu, nimic nu e mai tentant decat un vocher de reducere...pentru orice serviciu: cosmetica, manichiura, vopsit, cursuri online... aici ´´avem di toati´´.

Recent, mi-am achizitionat si eu un voucher (nu sunt fana, dar am zis sa incerc) la salonul  acesta

Ma doare capul cand ma gandesc la intreaga peripetie, tare mult evit sa-mi amintesc.

Pe scurt : zeci de e-mailuri fara raspuns, telefoane inchise in nas, sau si mai rau, nimeni nu-ti raspunde la telefon.

Decat...opa..cand? Cand ameninti cu ´´contactarea organelor abilitate´´. Pentru ca (nu-i asa?) traim in tara lui Papura Voda si fiecare trebuie sa-si fac dreptate cum poate (amenintari, eventual cu pumnul...), altfel nimeni NU intelege notiunea de DREPTURILE CUMPARATORULUI.

Ca sa evitati situatii neplacute, de cate ori vreti sa achizitionati un voucher de reducere online, va sfatuiesc sa cautati vanzatorul pe google, facebook, forumuri, oriunde. Eu, daca as fi avut inspiratia sa caut aici si aici, nu as mai fi trecut prin situatia asta.

Rau e cand esti vanator de reduceri (LACOM), dar mai rau este sa fii prostul de serviciu, adica sa cumperi servicii/bunuri la pret integral si...sa descoperi ca...situatia e aceeasi.

3. Achizitia de produse electronice/electrocasnice

Acum nu-mi vin in minte multe tepe din categoria asta, dar am vaga senzatia ca am experimentat multe. 

Doar 2 exemple:

Laptop Toshiba Satellite. Achizitionat din Flanco, Altex.... Am uitat. Dupa doar 2 maxim 3 luni (cu toate ca era un laptop ´´quite expensive´´, sarind de mia de euroi - nu mi-am bagat unghiile in gat), s-a stricat placa de baza. ´´Simptome?´´- sa-l citez pe Gigel de la service. Ecran negru (ca noaptea fara stele, as adauga acum) si...indraznesc eu sa zic timid, porneste (micutul), se vede ca se incarca...

L-am trimis in service, desi de bun simt mi s-ar fi parut inlocuirea, dar na...bunul simt si legea nu face mereu (de fapt aproape niciodata) echipa buna. Dupa ceva timp, drumuri (fix in cealalta parte a orasului) si telefone, imi recuperez laptopul. Dar, ce sa vezi...Trebuiau instalate driverele, cd-ul cu driverele initiale nu merge. Es tut mir leid...cautati-le online, a raspuns baiatul de la service. Si eu de unde sa stiu ce drivere sa caut daca nu stiu codul placii noi ? Magie....

Aveam sa descopar ca mi-au inlocuit placa de baza arsa cu ce era mai cheapest of the cheapest on the market. Evident, si aceasta placa s-a ars dupa ceva timp.

Daca as fi cautat informatii despre laptop inainte (l-am luat acum cativa ani), as fi vazut ca acele laptopuri aveau probleme cu placa de baza.

Ignoranta, tinerete, neinformare, sau altfel spus nu toate drumurile pavate cu afise glossy glossy cu bunele intentii ale vanzatorului duc spre rai.

Exemplu 2: Frigider Ariston (Hot Point, No frost, inovatie, nou pe piata...).

Din nou, un search pe google ar fi fost salvator, caci toti clientii reclama defectiuni...Ei bine, desi cand l-am achizitionat, mi s-a spus ca are 5 ani de garantie, dupa 2 ani si 2-3 luni aveam sa aflu de la un angajat de la ei, tot un zambet ironic ca am...dar n-am.

Adica as fi avut produsul in garantie 5 ani, daca si numai daca l-as fi inregistrat online pe site-ul producatorului timp de 30 de zile dupa achizitie. Altfel, nema. Zau? Pai si mi-ati spus asta? Ar fi trebuit sa urmariti site-ul producatorului. Vi l-om fi recomandat noi ca avand 5 ani de garantie, dar era de datoria dvs. sa cereti detalii la producator.

Deci am ramas cu un frigider care din prima zi imi adusese natura in casa (prin susurul continuu si pacaniturile intermitente, de zici ca ma bombardau rusii). Si reclamatiile la vanzator ale unor cumparatori care sunt in situatii tragi-comice identice, expuse cat mai poetic aici, dar si pe alte forumuri au primit acelasi raspuns :

¨Mi s-a spus să aștept, că poate se remediază. Nu s-a remediat încă. Sînt în casă ca în mijlocul naturii, la izvor, cu susur și clipocit permanent. Am sunat la service, la reprezentanță. Cei de la Ariston de la București mi-au spus că toate informațiile trebuia să le primesc de la magazin, iar zgomotul nu e un motiv pentru a fi schimbat produsul. Cei de la Altex mi-au spus că nu aveau de unde să știe că va face zgomote continuu. Cei de la Ariston au mai spus că această posibilitate e menționată în cartea tehnică a frigiderului, deci nu au nici o responsabilitate. Într-adevăr, așa e, dar cartea tehnică era în frigiderul sigilat, am putut-o citi doar după achiziționarea aparatului, cînd nu mai puteam spune că nu doresc și o cascadă în casă, pe lîngă un frigider¨ preluat de aici

Numerosi clienti nemultumiti, numeroase descrieri ale situatiei. Daca, si numai daca, as fi avut inspiratia sa dau un search pe google inainte sa cumpar aceasta combina frigorifica 10+ in one (elice de avion/impuscaturi/cascade/papagali/cred că mi-au intrat hoții în casă/cutremur/bomba) ca sa nu mai adaug ca la mine nu racea mai deloc incat de la inceput...De ce sa mai detaliez, situatia mea era identica cu cea de aici

Chiar am vrut sa-i contactez la cateva zile dupa achizitie, reclamand situatia, dar...m-am sfatuit cu ai mei la telefon si au concluzionat rapid ca ´´nu stii tu sa-l  folosesti´´, asa ca am lasat-o balta si dupa cateva saptamani l-am scos din priza, doar nu vreau noaptea sa fac infarct cand aud bum bum. Cand in sfarsit am reclamat, din nou patania de aici 

Nu va puteti imagina cat de greu a fost sa-l scot din apartament. Masuratori, calcule...o zi intreaga pierduta

Desi dupa teapa asta (pretul a 3-4 frigidere comune) m-am ales doar cu un obiect de decor pe care il puteam impodobi cu mileurile si bibelourile bunicii, tot rad cu lacrimi de cate ori citesc pataniile celor ca mine.

Descrieri care de care mai amuzante (pisica mea fuge cand vreau s-o bag in bucatarie sau musafirii m-au intrebat daca am papagali) mi se par ireale, daca nu le-as fi experimentat si eu...din categoria intamplari haioase.

Acestea sunt doar cateva exemple de tepe (cand voi avea timp poate ca le voi detalia); am experimentat multe...mult mai multe...si unele la fel de funny (daca ai umor negru si te detasezi de situatie) ca cele de mai sus.

Concluzia mea: In zilele noastre (nu ca as sti cum era in zilele de odinioara) cel mai bine este sa fii informat si sa folosesti informatia. Vanzatorul, dupa ce a vazut banutii, a uitat ca existi sau ca ai fi existat, sau ca ar fi vreo relatie contractuala intre voi. De fiecare data tu trebuia, tu ai, tu n-ai...

E mai bine sa fii Toma Necredinciosul (sa zica toti ca esti pedant sau ai o fixatie), decat un personaj oarecare din teatrul absurdului (pentru ca orice drepturi crezi ca ai, orice spui, si oricum te porti tot tu esti de vina, ai o problema, ceva la mansarda...).

Daca biserica catolica spunea in Evul Mediu ´´crede si nu cerceta!´´, in zilele noastre trebuie sa nu credem si sa cercetam.

Inchei acest articol intr-o nota optimista, cu o poezie. Si, nu uitati, paza buna trece primejdia rea!

PAZA BUNA
de Tudor Arghezi


S-a întors cercetatoarea
Sa le spuie la surori
Ca-i deschisa toata floarea
Si câmpia, de cu zori.
Si-au plecat aproape toate
La cules, cu mii si mii,
Lasând vorba la nepoate
Sa-ngrijeasca de copii.
Caci muscoii si bondarii
Si-alte neamuri de padure,
Pe soptite, ca tâlharii,
Umblau mierea sa le-o fure.
Însa paza-n stupi e buna,
Ca târziu, dupi apus,
Colo jos, subt stupi, la luna,
Ei zaceau cu burta-n sus.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu